|
Mer om fetter och kolesterol.
"Fett istället för kolhydrat förbättrar kolesterolhalten."
Kolesterol.
På 1950-talet (och på vissa håll även idag) trodde man att högt kolesterol
ökar risken för hjärtsjukdom. Den nydanande Framinghamstudien, till exempel,
mätte endast totalt serumkolesterol och man tyckte sig där se samband mellan
kolesterolhalt och hjärtsjukdom.
Men bilden har delvis omvärderats. Följande text är hämtad ur
vetenskapsjournalisten Gary Taubes artikel
’The Soft Science of Dietary Fat’ i tidskriften Science från 2001 [1].
LDL.   Lipoproteiner med låg densitet (Low-Density Lipoproteins,
LDL, ibland kallat det "onda" kolesterolet) levererar fett och kolesterol
från levern till vävnader som behöver det, även till celler i artärerna där det
kan bilda aterosklerotiska plack ("åderförkalkning", "åderförfettning"). Ju
högre halt av LDL, desto högre risk för hjärtsjukdom.
HDL.   Lipoproteiner med hög densitet (High-Density Lipoproteins,
HDL, ibland kallat det "goda" kolesterolet) skickar tillbaka kolesterol
till levern. Ju högre halt av HDL, desto lägre risk för
hjärtsjukdom.
Triglycerider.   Sen finns triglyceriderna som innehåller
fettsyror, samt lipoproteiner med mycket låg densitet (Very Low-Density
Lipoproteins, VLDL) som transporterar triglyceriderna. Ju
högre halt av triglycericer, desto högre risk för hjärtsjukdom.
Alla kolesterolpartikar påverkar på olika sätt risken för hjärtsjukdomar.
Och fetter, kolhydrat och protein i olika dieter i sin tur har varierande
effekt på kolesterolpartiklarna.
Mättade, enkelomättade, fleromättade fetter.
Uppfattningen på 1950-talet var att mättade fetter ökar den totala
kolesterolhalten, fleromättade fetter minskar den, medan enkelomättade fetter
är neutrala.
Enkelomättade...   Under sent 1970-tal, när forskare började
acceptera fördelarna med HDL,
insåg de att enkelomättade fetter inte är neutrala. Snarare ökar de HDL,
åtminstone i jämförelse med kolhydrat, och minskar LDL. Detta gör dem till
ideala näringsämnen åtminstone beträffande kolesterolet.
Mättade...   Dessutom kan inte mättade fetter vara så
ondskefulla. Även om de höjer LDL,
vilket är oönskat, så höjer de också HDL, vilket är önskat. Några mättade
fetter -- stearinsyra i synnerhet, fettet i choklad -- är som värst neutrala.
Stearinsyra ökar HDL men påverkar LDL endast lite, om någonting alls.
Transfetter...   Sedan finns transfettsyror som ökar LDL precis
som vissa mättade fetter, men minskar HDL. Detta är inte önskvärt.
Idag är inget av detta kontroversiellt, även om det ännu inte letat sig in
i kostråden.
Exempel: Porterstek.
För att förstå komplexiteten, kan följande exempel användas. Tänk på en
vanlig stek, eller för att vara mer exakt: en porterstek med ett halvcentimeter
tjockt lager av fett -- ett livsmedel av den typ som brukar förekomma i
livsmedelsdatabaser på internet. Efter att man tillagat steken, består den
av nästan lika delar fett och protein.
Av fettet är 51% enkelomättat, av vilket nästan allt (90%) är oljesyra, samma
hälsosamma fett som finns i olivolja.
De mättade fetterna utgör 45% av den totala fettmänden, men en tredjedel av
detta är stearinsyra, vilket, som värst, är harmlöst.
Återstående 4% av fettet är fleromättat, vilket även detta förbättrar
kolesterolprofilen.
Således kommer långt över hälften av fettet i portersteken -- kanske upp till
70% -- att förbättra kolesterolet jämfört med om man åt bröd, potatis eller
pasta istället. De återstående 30% av fetterna kommer att öka LDL, men även
öka HDL.
Alltsammans pekar på att risken för hjärtsjukdomar alltså skulle kunna minska
om man äter en porterstek jämfört med om man äter kolhydrat, även om ingen
av de traditionella näringsexperterna skulle säga detta offentligt.
I studier gjorda av
Dumesnil 2001,
Foster 2003,
Samaha och Stern 2004 och ett antal
studier gjorda åren därefter visade det sig det att blodfettämnena
förbättrats på de patienter som ätit lågkolhydratkost.
/jh
Referenser.
1. Taubes G. The Soft Science of Dietary Fat. Science (2001);
vol 291, issue 5513: p2536-2545. 30 March 2001.
PMID: 11286266.
|