|
Mer om kolesterol och risker. "Låg kolesterolhalt ger kortare liv." Kolesterolkampanjens baksida.
Under åren efter kostråden som föreskrev fettsnål kost lyckades de vetenskapliga
studier som gjordes visa nästan allt utom att fettsnål kost
ökar hälsan hos allmänheten [1]. Om de lyckades med något, var det att visa att
den fettsnåla kosten har en baksida.
Lågt kolesterol -- ökad risk för hjärnblödning.   År 1985 sjösatte
Amerikanska Hälsovårdsmyndigheten (National Intitutes of Health)
sitt stora National Cholesterol Education Program som även detta rekommenderade
fettsnål kost till alla över 2 års ålder. Året efter, besökte epidemiolog David
Jacobs vid University of Minnesota, Japan. Där noterade han att japanska doktorer
rekommenderade sina patienter att höja kolesterolhalten i blodet, därför
att låg kolesterolhalt var förknippad med stroke (hjärnblödning). Vid denna tid
dog japanska män av stroke nästan lika ofta som amerikanska män
dukade under för hjärtinfarkt.
Tillbaka i Minnesota letade Jacobs efter ett liknande låg-kolesterolhalt-stroke
samband i data från den stora MRFIT-studien (Multiple Risk
Factor Intervention Trial, med över 300.000 medelålders amerikaner). Sambandet fanns
även i MRFIT-studien.
Lågt kolesterol -- kortare liv.   Sambandet sträckte sig längre än stroke:
Män med mycket låg kolesterolhalt tycktes dömda till en för tidig död. Vid
kolesterolhalter lägre än 4.2 mmol/l (160 mg/dl) visade statistiken att ju lägre
kolesterolhalt, desto kortare liv.
Jacobs rapporterade resultaten till National Heart, Lung, and Blood Institute,
NHLBI, som 1990 genomförde en konferens för att diskutera frågan med forskare från
19 studier världen runt. Data visade samma bild: när forskarna spårade alla dödsfall,
hade kolesterolkurvan en U-form för män, medan den var platt för kvinnor.
Med andra ord, män med kolesterolnivåer över 6.2 mmol/l (240 mg/dl) verkade dö en för tidig
död i hjärtsjukdom. Men män kolesterolnivåer under 4.2 mmol/l (160 mg/dl) verkade dö en för
tidig död i cancer, sjukdomar i andningsorganen, i matsmältningsorganen, eller
genom olyckor.
För kvinnor visade kurvorna, om något, att ju högre kolesterolhalt, desto längre
liv. Se figur.
Figur. Halt av totalkolesterol och relativ risk att dö [1].
Inget stort problem.   Data över dödligheten tolkades på två sätt. Det första, som omfattade förespråkarna för kost med lågt fettinnehåll, var att dödsfallen saknade betydelse eller var oviktiga. Basil Rifkind vid NHLBI menade t.ex. att den extra dödligheten måste bero på någon förutsättning som fanns sedan tidigare. Det var alltså de kroniska sjukdomarna som orsakade den låga kolesterolhalten, inte tvärtom. Han pekade på konferensrapporten från 1990 som det slutgiltiga dokumentet i frågan, trots att rapporten otvetydigt slog fast att denna tolkning inte hade stöd av insamlad data. Del i större sammanhang.   Den andra tolkningen var att den påverkan en fettsnål diet hade på kolesterolnivån i blodserum, och den påverkan kolesterolet i sin tur hade på arterna, var endast en aspekt av dietens inflytande på hälsan. Medan fettsnål kost skulle kunna förebygga hjärtsjukdom, skulle den även kunna öka kroppens mottaglighet för annan ohälsa. Det är detta som oroat kritikerna. Och det är detta som oroat vissa medicinarutbildingar i USA och fått dem att uttala att kolesterolreduktion helt klart är av värde för dem med hög, kortsiktig risk att dö av koronär hjärtsjukdom, men av "mycket mindre eller... osäkert" värde för alla andra.
Referenser.
1. Taubes G. The Soft Science of Dietary Fat. Science (2001);
vol 291, issue 5513: p2536-2545. 30 March 2001.
PMID: 11286266.
|