|
Hur mycket fett bör man äta...?
"Mindre fett ökar inte hälsan."
Nedan diskuteras några moderna studier vars innehåll inte fått inflytande på kostrekommendationerna. "The Malmö Diet and Cancer Study."
Mellan 1991 och 1996 genomfördes en studie av 28 098
medelålders personer i Malmö [1]. De bestod av 17 035 kvinnor
med genomsnittsålder 57.5 år vid inträdet i studien, och
11 063 män med genomsnittsålder 59.3 år.
Andelen fett.   Studien undersökte bland annat hur andelen fett i
kosten påverkade risken för hjärtkärlsjukdom. Figuren nedan visar relativ risk
(95% konfidensintervall) för kardiovaskulära sjukdomsfall i förhållande till
andelen fett i kosten.
Indelningen är gjord i kvartiler (fjärdeldelar) efter
fettintaget. Av kvinnorna åt den första kvartilen 30.8% av det totala
energiintaget som fett, den andra kvartilen 36.5% osv.
Enligt förutsättningarna för kostrekommendationerna borde risken för
hjärtkärlsjukdomar ökat då andelen fett i kosten ökade. Detta kunde inte visas
i studien. Snarare anas en trend mot en minskning av antalet fall i
hjärtkärlsjukdomar, i synnerhet för kvinnor.
Figur. Lägre andel fett i kosten ger inte lägre relativ risk för hjärtkärlsjukdom [2]. N är andelen personer i gruppen, n är antalet sjukdomsfall, %fat är andelen fett i kosten, %dev är avvikelsen från rekommenderat dagligt fettintag. I Sverige rekommenderas att högst 30% av energin bör komma från fett.
Av kvinnorna åt den första kvartilen 12.2% av energin som mättat fett, den andra kvartilen 15.2% osv. Studien konstaderade att den grupp som åt 17.5% av energin i form av mättat fett, hade endast 73% risk för kardiovaskulära sjukdomsfall jämfört med den grupp som åt rekommenderade 10%. Riskminskningen för dem som åt 17.5% av kalorierna i form av mättat fett (75% mer än rekommenderat) var alltså 37%!
Figur. Mer mättat fett i kosten minskar risken för hjärtkärlsjukdom för kvinnor [2]. N är andelen personer i gruppen, n är antalet sjukdomsfall, %sat.fat är andelen mättat fett i kosten, %dev är avvikelsen från rekommenderat dagligt intag av mättat fett. I Sverige rekommenderas att högst 10% av energin bör komma från mättat fett.
Figur. Indikation på ökad risk för cancer för kvinnor som åt 46.1% fett [1].
"Women’s Health Initiative Dietary Modification Trial."
Ingen signifikant riskreduktion...  I början av 2006 presenterades resultat
från en amerikansk studie som pågått i 8.1 år och omfattat 48.835 kvinnor i åldrarna
50-79 år [3]. I försöksgruppen med 19.541 kvinnor hade intaget av fett minskats med 8.2%
och intaget av mättat fett med 2.9% jämfört med kontrollgruppen med 29.294 kvinnor.
Totalt intag av fett var för försöksgruppen 28.8% och för jämförelsegruppen
37%. Rekommendationen är mindre än 30%. Totalt intag av mättat fett var för
försöksgruppen 9.5% och för jämförelsegruppen 12.4. Rekommendationen är
mindre än 10%. I dessa avseenden hade alltså försöksgruppen väl uppnått målen
för kostrekommendationerna, medan jämförelsegruppen inte hade det.
Artiklarna andades besvikelse. Inga signifikanta hälsoresultat för koronär
hjärtsjukdom (CHD), stroke eller kardiovaskulär sjukdom (CVD) kunde noteras
och riskfaktorerna minskade endast blygsamt.
Figur. WHI. Inga signifikanta resultat för CHD, stroke eller CVD. [3].
Figur. WHI. Resultaten för 'Alla deltagare' och 'Deltagare utan historia av CVD' [3).
Detta innebär att deltagare 'med historia av CVD' som ätit fettsnål kost, måste ha bidragit med en kraftig ökning av risken för CHD!
Räknar man vidare får man följande tabell:
'Major CHD' betyder omfattande hjärtkärlsjukdom. 107 fall inträffade i försöksgruppen och 130 i jämförelsegruppen. Den årliga risken (i %) för major CHD var 1.64% resp 1.31%. Risken att drabbas av major CHD var alltså högreför gruppen som ätit mer enligt kostråden än för gruppen som ätit som vanligt. Förhållandet mellan riskerna beräknas som en Hazard ratio, 1.64/1.31, alltså 1.26. Risken att drabbas av major CHD var alltså 26% högre om man ätit mer enligt kostråden! Högra kolumnen visar Hazard rate för olika kardiovaskulära sjukdomar. En deltagare har kunnat ha flera sjukdomsfall, då antalet sjukdomsfall ibland är större än gruppen. Det är förvånande att risken för så många sjukdomar är högre för försöksgruppen än för jämförelsegruppen (Hazard ratio > 1).
De väljer att vända på frågan, och noterar att insjuknandet i 'major CHD' i jämförelsegruppen var 30% lägre än projekterats vid studiens utformande.
Figur. Riskerna inte större med fettsnål kost, utan oväntat få insjuknade i jämförelsegruppen [3).
Figur. Ökat insjuknande kan bero på ren slump, men data bör analyseras ytterligare [4).
"Mozaffarian 2004. Kvinnor med ateroskleros."
Mozaffarian och medarbetare 2004 intresserade sig för hur dieten påverkade
tillväxten av ateroskleros (åderförfettning) i hjärtats kranskärl hos kvinnor
efter övergångsåldern [5]. Det finns en debatt om huruvida kvinnor reagerar
på samma sätt som män på olika dieter, och de flesta studier har historiskt
gjorts på män.
Mozaffarian studerade 235 kvinnor med fastställd koronär hjärtsjukdom, och
jämförde dieter innehållande olika mängder mättat fett, enkelomättat fett och
kolhydrat.
Resultatet visade att det hos kvinnor som åt relativt lite fett (ca 25 %) var
mättat fett som ledde till minst tillväxt av ateroskleros i kranskärlen.
Kolhydrat ledde till störst tillväxt.
/jh
Referenser.
1. Leosdottir M, Nilsson P, Nilsson JÅ, Månsson H, Berglund G. Dietary fat
intake and early mortality patterns. Data from The Malmö Diet and Cancer Study.
J Internal Medicine. 2005; 258: 153-165.
PMID: 16018792.
2. Leosdottir M, Nilsson P, Nilsson JÅ, Månsson H, Berglund G. Do individuals who
follow dietary guidelines on total energy and fat intake have lower cardiovascular
event risk? Poster. European Society of Cardiology Congress. Munich 2004.
3. Howard BV, Van Horn L, Hsia J, Manson JE, Stefanick ML, Wassertheil-Smoller S,
Kuller LH, LaCroix AZ, Langer RD, Lasser NL, Lewis CE, Limacher MC, Margolis KL,
Mysiw WJ, Ockene JK, Parker LM, Perri MG, Phillips L, Prentice RL, Robbins J,
Rossouw JE, Sarto GE, Schatz IJ, Snetselaar LG, Stevens VJ, Tinker LF, Trevisan M,
Vitolins MZ, Anderson GL, Assaf AR, Bassford T, Beresford SA, Black HR, Brunner RL,
Brzyski RG, Caan B, Chlebowski RT, Gass M, Granek I, Greenland P, Hays J, Heber D,
Heiss G, Hendrix SL, Hubbell FA, Johnson KC, Kotchen JM.
Low-fat dietary pattern and risk of cardiovascular disease: the Women's Health
Initiative Randomized Controlled Dietary Modification Trial. JAMA. 2006 Feb 8;
295(6):655-66.
PMID: 16467234.
4. Anderson CA, Appel LJ. Dietary modification and CVD prevention: a matter of fat.
JAMA. 2006 Feb 8; 295(6): 693-5.
PMID: 16467240.
5. Mozaffarian D, Rimm EB, Herrington DM. Dietary fats,
carbohydrate, and progression of coronary atherosclerosis in
postmenopausal women. Am J Clin Nutr. 2004; 80(5): 1175-84.
PMID: 15531663.
|